Swedish PFS discussion

Jag förstår. Kommer han att skriva några remisser för dej?

Tror inte det. Men kanska ska skicka lite fler av mina tester jag gjort innan. Fast han verkar bara ha privat mail

Trodde han man kunde se avvikelser i hjärnan eller var det du som föreslog nevrologen?

Intressant med neurologen. Vad är tanken att de ska göra där? Röntga hjärnan?

Varför var han intresserad av din ADHD? Trodde han att det hade en påverkan med finasteride?

Nä var väl mer att han tänkte att medecinera mot adhd skulle vara det ända som direkt fanns att göra finns ju som sagt ingen behandling för pfs

Men sen menade han på att personer med känslighet för deppression hade visat sig vara större risk att drabbas av Pfs. Jag är dock tveksam till att det stämmer

1 Like

Han föreslog neurolog eftersom jag skildrade mina kognitiva symtom.
Vet inte riktigt vad ett besök vid neurologikliniken skulle innebära, men han pratade om att dom kunde ta tester som visade om hjärnan fungerar kognitivt som den ska eller ej.

1 Like

Tänkte informera Capello men kan lika väl skriva här att jag fått en ny hjärnscan som kort och gott heter MRI scan Hypofysen enligt remissen som kom med posten. Det blir i mitten på november så tänkte fråga på plats vad den har för fullständigt namn.

Har ni andra kommit vidare till neurolog eller andra instanser?

1 Like

Tack för infot. Håll oss uppdaterade och hoppas allt går bra!

Själv fick jag ett samtal från Thord idag som sa att han forskat ytterligare i de symtom jag beskrev för honom och att han hittat en del som överensstämmer med den forskning som gjorts.

Han har nu skrivit en remiss till neurologiavdelningen på sjukhuset.

Hur har det gått för er?

Jag har varit i kontakt med Thord några gånger den senaste tiden. Han jobbar på att göra en skrivning som jag kan använda till läkemedelförsäkringen. Är dock tveksam till att det kommer räcka som bevis. Sen skulle han diskutera med andra inom området om det möjligtvis skulle göras någon samlad insats. Jag vet inte alls om detta kommer leda till något men känns iallafall bra att någon engagerar sig. Jag kan informera här när jag har fått ytterligare återkoppling.

2 Likes

Skönt att det finns en svensk läkare som engagerar sig i PFS. Förhoppningsvis har vi mer material att visa sen när Baylor-studien publiceras (om den någonsin gör det) . Hur har det gått för er andra med remisserna?

Upplever någon av er nattliga svettningar? Jag har den senaste månaden haft nattsvettningar och är osäker om det är relaterat till PFS. Söker man här på forumet så verkar det rätt vanligt.

Hej
Trevligt att det finns en grupp för svenskar här. Jag undrar om det är någon i gruppen som bor i Göteborg och vet vart man kan testa sina hormonnivåer och viktigast om man kan testa DHT någonstans?

Tack på förhand

1 Like

Hej alla.

Tänkte uppdatera lite angående mitt tillstånd.

Är nu vid 20-månadersstrecket efter att jag slutade med Finasterid.
Upplever nu att jag inte kraschar på samma sätt efter orgasm och sexuell upphetsning. Jag kunde bli sängliggande i några dar efter en orgasm, men det verkar nu som kroppen håller på att ställa om sej.

Känslan av stark nedstämdhet, hjälplöshet och ängslighet har börjat tyna bort.

Koncentrationsförmågan och närminnet som var riktigt dåligt är nu betydligt bättre och sömnen likaså. Reagerar inte heller längre starkt på olika 5-ar inhibitorer i mat och frukter som tidigare kunde slå ut min hjärna etc.

Med andra ord, jag känner mej nu hoppfull.

3 Likes

Underbart att saker går åt rätt håll för dig. Imponerande att du lyckats så bra, äter du fortfarande kött och ångkokta grönsaker? Tränar du något?

Hoppas förbättringarna fortsätter. Lova att inte glömma bort oss när du är över på “andra sidan” :wink:

Läs tråden, Där står all information om du behöver. Överläkare Thord Rosen i Ekenhälsan i Kållered. Det kommer inte med underverk men ifall du vill göra tester och träffa någon läkare i Sverige som försöker hjälpa oss så är det en rekommendation god som någon. Skriv om det är något och delge gärna resultat, tips och förbättringar.

Allt Gott!

1 Like

Tack. :slight_smile: . Jag är långt ifrån “den andra sidan”, men om jag jämför med för ett år sedan så är det otvivelaktigt bättre. Önskar jag kan säga samma sak om ett år.

Vad gäller träning så tar jag dagliga långa promenader och joggar lätt ett par gången i veckan. Styrketräning funkar inte för mig än så länge.

Håller fast i dieten, men fuskar nån gång i veckan och äter mer kolhydratrik mat.

Hur går det själv?

Hur många av er har “skummande” urin när ni kissar? För mig blir det alltid skum i toaletten när jag urinerar. Så var det aldrig innan PFS. Nån som har någon aning om vad det beror på?

Det kan vara pga retrograd ejakulation alltså att spermier åker upp i urinblåsan. Har du lätt för att få utlösning?