Hej alla,
jag har funderat på att gå till vårdcentralen och jag tänkte höra vad ni har för erfarenheter. Jag har tidigare besökt en urolog då jag precis slutat ta medicinen men han bad mig att avvakta. Nu har det gått två år och mina symptom kvarstår, vissa har blivit värre medan andra har blivit bättre.
Jag har exakt noll förhoppningar om att ett besök på vårdcentralen skulle leda till en behandling som gör mig frisk. Jag tror inte heller att eventuella blodprover kommer att påvisa några problem. Jag har dock ett par andra anledningar till att vilja göra ett besök.
-
Jag vill etablera en historik hos vårdcentralen för att dokumentera de symptom som går att dokumentera, d.v.s rent fysiska symptom som försämrad syn, problem med matsmältningen, fibros i penisen, osv för att kunna hänvisa till om det i framtiden dyker upp antingen nya behandlingar, ett officiellt erkännande av PFS som syndrom eller en chans att få upprättelse.
-
Jag vill undersöka möjligheten att få ett läkarintyg som intygar att jag upplever symptomlindring av att följa en ketogenisk diet och att det därmed inte är lämpligt för mig att arbeta som kock, vilket tidigare har varit mitt yrke. Detta för att Arbetsförmedlingen inte ska kunna tvinga mig att ta ett jobb där jag konstant förväntas provsmaka mat som bryter min diet. Jag har inga stora förhoppningar om att få ett sådant intyg dock.
-
Jag vill undersöka ifall det faktiskt är fibros som jag drabbats av och i så fall se om de kan erbjuda någon behandling för just detta specifika symptom.
-
Jag vill bli testad för om jag har drabbats av osteoporos. Osteoporos har vad jag förstår inga symptom förrän man drabbas av ett benbrott och då kan det vara för sent att göra någonting åt. Jag ser det dock som mycket osannolikt att de kommer att gå med på att testa mig för osteoporos ifall jag inte skulle ha turen att träffa en väldigt sympatiskt inställd läkare.
Jag är dock orolig för att ett läkarbesök skulle kunna få fler negativa konsekvenser än positiva. Exempelvis om jag tar upp de problem som jag har fått med synen, med kognition (hjärndimma, koordinationssvårigheter) och depressiva symptom så oroar jag mig för att det till exempel kan resultera i att jag blir av med mitt körkort.
Jag har också tänkt nämna att jag känner mig nedstämd och har självmordstankar men jag vet inte vad det skulle kunna få för konsekvenser. Jag vill ta upp det för att betona hur allvarligt detta tillstånd påverkar mig men jag vill absolut inte bli inlagd och av självklara skäl så är det inte aktuellt att medicinera med SSRIs eller dylikt.
Jag oroar mig också för ifall det kan orsaka problem för mig om jag nämner alla olika kosttillskott som jag tar för att lindra mina symptom, vitaminer, aminosyror, tribulus och så vidare.
Jag undrar vad ni har haft för erfarenheter och hur ni ser på saken. Borde jag låta bli att nämna mina kognitiva symptom och min nedstämdhet? Borde jag kanske ge upp förhoppningen om att få ett läkarintyg eller att bli undersökt för osteoporos?
Som ni är medvetna om så är det något av ett dilemma eftersom vi tenderar att så ofta bli misstrodda när vi beskriver våra symptom. Därför är jag intresserad av att höra era erfarenheter. Är det någon av er som fått utstå negativa konsekvenser av att ni har varit uppriktiga med en läkare kring era symptom? Tack.