Swedish PFS discussion

Jag tar zoplikon varje natt för att kunna sova. Inget jag rekommenderar men det ända som hjälpt mig med sömnen.

Hur klarar du dig helt ekonomiskt? Själv kommer jag inte få min sjukskrivning förlängd längre så får väl prova att gå ner ytterligare i tjänst. Någon annan lösning ser jag inte även om det blir svårt att klara sig ekonomiskt

Jag är tvungen att bo hos mina föräldrar just nu. Jobbade utomlands i flera år när jag till slut krashade.

Fortsatte trots det att jobba utomlands tills jag insåg att det inte gick längre.

Det finns en grej som jag inte vet om det inverkar eller ej: jag har två olika typer av parasiter i tarmarna, som inte borde vara där, blastocystis hominis och en till, jag har i flera månader försökt förstå om dom är på nåt sätt inblandade i allt det här.
Har ni gjort tester för att kolla tarmparasiter/candida?

Jag gjorde också en tarm prov för något år sedan och hade väl också någon form av parasit men vet inte hur det påverkar min tarm. Har stora problem med att smälta maten

Tarmparasiter brukar behandlas med Flagyl, en antibiotika. Men jag vet inte om jag vågar chansa och ta 10-dagarskuren.

Jag fick tjata till mig ett parasittest på vårdcentralen. Tror dock inte att de kollade efter candida eftersom läkaren tittade på mig som om jag vore galen när jag nämnde just candida. Men hon sa att de skulle testa mig för ett par parasiter. Dom hittade inget så hon antog direkt att jag har IBS och jag fick lämna.

Intressant med parasiterna. Detta bör ju kollas upp eftersom min mage också är väldigt märklig att ha att göra med. Det underliga är att viss mat ena dagen orsakar gaser, diarré och andra dagar är det inga problem? Ibland klarar jag gluten och ibland inte.

Som sagt tidigare så kan en icke fungerande mage vara orsaken till t.ex depression vilket bör tas i beaktande.

Jag har enbart fått göra avföringsprov i vårdcentralen men har dessvärre inte få gå vidare till gastroskopi, trots Thord Rosens hjälp. Tydligen går svenska sjukvården på knäna då magproblematik blivit en folksjukdom. Jag får helt enkelt gå till det privata.

Tror ni min vårdcentral letade efter parasiter eller tittar man bara efter gluteni tolerans osv?

Jag har fått lite hjälp hemifrån men klarade av ett lagerjobb under hela den här tiden. Bröt ihop några gånger och var sjukskriven men klarade det vilket jag är stolt över. Saker har förbättrats något efter tid men det värsta är ju sömnen för mig egentligen, samt stresstoleransen som ligger på noll.

Hey guys, I’m glad that you’ve made a mini community here and I hope you don’t mind me coming in :slight_smile: . Just a quick note, parasites have been discussed a lot here already, if you can read English (or there’s the translation built into the forum) and search, you’ll find that people have looked into parasites over the years.

2 Likes

Jag åt antibiotika i ett annat avseende vilket skapade ytterligare problem med magen som långsamt verkar förbättras, det ska sägas att antibiotikan inte var avsatt för tarmparasiter dock + att jag befann mig Sydamerika vilket också kan förvärra situationen.

Vad säger läkarna om det då? Jag tänker att det kanske gör att du blir av med parasiten, eller finns det andra sätt?

Socker är nog det som verkar vara sämst för mig. Lösgodis, läsk går helt enkelt inte. Det kanske skvallrar om candida?

intermittent fasting körde jag också på ett tag vilket hjälper lite (främst eftersom det vilar tarmarna emellan måltiderna)

Något jag upptäckte under min sjukhusvistelse var att äta mat var 3-4 timma på exakt utsatt tid hjälpte väldigt mycket, mer än intermittent fasting. Både i humör och antal toabesök per dag.

Det är just det här som är mitt dilemma: mår jag bättre av att inte äta på grund av att candida/parasiter får mindre att livnära sig på eller är det för att min kropp får i sej mindre 5ar-inhibitor-föda.? Jag tror mer på det sistnämnda eftersom även sexuell aktivitet skapar samma typ av förvärringar som mat gör, men visst är inte orimligt att tro att socker och kolhydratintolerans kan bero på candida/tarmparasiter.

Läkaren jag träffat har inte en susning.

Har försökt driva ut mina tarmparasiter via naturliga kurer sen januari, ska ta ett nytt test i maj för att se om dom är kvar.

Vad säger läkarna om parasiterna då? Är det normalt att människor har sådana generellt?

Vad är det för naturliga kurer som du kört?

Läkarna säger att parasiterna inte alltid är skadliga.
Mina kurer har varit oreganoolja, jästsvampen Saccharomyces boulardii, äppelcidervinäger, svart valnöt.

1 Like

Jag vet inte riktigt vad som händer. Jag åt två ägg till frukost idag, och nu är jag helt orklös. Vet inte vad det tyder på.

Hej igen.

Såg att du frågade om ledproblem.

Jag har haft problem med lederna och det som har hjälpt mycket har varit olika yogaövningar under en längre period.

Är det nåt som du provat på?

1 Like